Když se ponoříme hlouběji do keltských mýtů,narazíme na některé nesrovnalosti.Snad nejznámější keltský mýtus má bohužel mnoho podob a logických vysvětlení,takže nám hlavu plete i na dále.V mnoha verzích se na Avalon pohlíží jako na ostrov keltských kněží,některé verze mluví o Avalonu,jako o sídlu smrti-jednoduše další název pro Jiný Svět-kam se "ubírají" duše po skonu jejich tělesné schránky(těla).Když se ponoříme ještě dál...uvědomujeme si,že Avalon je ve všech případech popisován jako ostrov smrti,neboli již zmíněný Jiný Svět.
Podoba keltské představy Jiného Světa je ve všech případech stejná či podobná.Kdyby vám nějaký pohanský Kelt vyprávěl o Jiném Světě,vždy by mluvil o ostrově někde na Západě(často brán jako vysvětlení Atlantidy),kde sídlí Bohyně nebo Bohyně(množné č.),které rozhodují za pomocí svého kotle(nejvýznamější keltský symbol) o tom,zda duše zde zůstane,kdy se opět inkarnuje apod.
Pohlédneme-li na ostrov Avalon jako na ostrov druidů,nalezneme i tam některé spojitosti.Předem musím říct,že paní Bradley si své mýty vždy trochu přivlastnila a pozměnila.Například Morgaine a Morgause jsou podle keltských mýtů jedna a tatáž bytost a to nemluvě o Viviane a Niniane.Název Letní země je zde použit jako název pro oblast dnešního Somersetu a přitom i toto je pojemnování pro jiný Svět.Tedy příběhy Marion zimmer Bradley, i když jsou velice krásné,nemůžeme brát za dobrý a spolehlivý zdroj informací.
Malinko poskočíme dál a podívejme se na to,co je srovnatelné mezi Avalonskými příběhy s Keltskou mytologií.V jednom mýtu je opravdu zmíněna k Avalonu Morgaine (Morgana LeFay),ale jako Bohyně znovuzrození a ne jako kněžka.Artušovské příběhy jsou zajedno v tom,že Artuš se ke konci svého života odebírá k Avalonu.A veze jeho tělo právě Morgaine (nebo v některých příbězích Viviane).Tady-tento bod,který je shodný ve všech příbězích a mýtech,je velmi důležitý.A o čem vypovídá?Morgaine nebo Viviane přijímají tady roli Bohyně Smrtky neboli Stařeny,která je ve skutečnosti iniciátorkou smrti hrdiny a která nakonec vždy přežije.Když řeknu iniciátorkou,ihned na ty dvě ženy hážu obvinění ze zla-tak jako to udělalo mnoho lidí.Ano,jsou Bohyněmi smrti,ale není na tom nic zlého-právě toto nikdo nechtěl pochopit,Morgainu zaměnili za Morrigú(kelstkou Bohyni smrti ,válek a neštěstí) a přidali k Artušovským mýtům lži o tom,jakl se Morgaine snažila Artuše zničit.
Jak by se vám líbílo,kdyby o vás říkali po staletí takové lži?Takto nedělejte taky...
Předchozí část článku vypovídá o tom,že podoba Avalonu jako druidského ostrova,byd´jen trošičku podobnému Avalonu z Bradleyiních příběhů,je asi nesmyslná...Ale není to ovšem taková pravda.Co oblast Glastonbury?Tady oblast opravdu existuje v dnešním Somersetu.Je zde mnoho pohanských památek jako třeba kališnická studna,svatyně apod.Ale na první pohled nás zarazí jedna věc-je to pevnina a široko daleko není žádná větší vodní plocha,odpustíme-li blízké moře a řeky.A hups řeklo by se...naše představa Avalonu,či něčeho něčeho podobného se nám definitivně bortí.Je tomu tak?Není.Když studujeme tohle místo i nadále,zjišt´ujeme další zajímavé skutečnosti.Nedaleké řeky kdysi byli rozlité do okolí a kopce Glastonbury tvořili jakési ostrůvky.Jelikož to byla spíš bažina než jezero,tak tvořila,tak jako správná bažina,mlžnou clonu.Až ve 13.století někdejší "jezero" mniši nechali rozpustit.
Takže tedy,jaký uděláme závěr?Avalon je dvojí-kněžský ostrov a Jiný Svět.Jako kněžský ostrov nemusel mít tento název,ale existoval a to na místě zmíněného Glastonbury,kam ho i později posadila Marion Zimmer Bradley.Tento Avalon tedy opravdu existoval,dnes však ne.Ale co ten druhý?Jiný Svět.Ten pochopitelně existuje dodnes-alespoň v očích wiccanů a dalších pohanů.Je to jakési sídlo Bohů a přístav duší.Je to lůno Bohyně,náš prvotní i poslední domov...
dekuji
(Katerina, 3. 2. 2009 17:14)